Sposoby na problemy z trawieniem – jak zwalczać niestrawność

Zgaga, ból brzucha, wzdęcia, uczucie ciężkości, kolki, odbijania oraz zaparcia to częste dolegliwości ze strony układu pokarmowego, z którymi każdego dnia mierzy się wiele osób. Znacznie obniżają one komfort życia i mają negatywny wpływ na codzienne funkcjonowanie. Przyczyny problemów z trawieniem, bo tak zbiorczo można określić te dolegliwości, to zazwyczaj błędy żywieniowe i niewłaściwe nawyki. Podpowiadamy jak uniknąć kłopotów z trawieniem i jakie domowe sposoby na trawienie stosować.
Działanie układu pokarmowego człowieka to złożony proces obejmujący wiele ważnych narządów i reakcji chemicznych, odpowiedzialnych za prawidłowy metabolizm i odżywienie organizmu. Zaczynając od jamy ustnej, gdzie dochodzi do rozdrobnienia pokarmu i mają miejsce pierwsze przemiany enzymatyczne, przez żołądek, jelito cienkie, jelito grube, trzustkę, wątrobę, pęcherzyk żółciowy, po inne struktury biorące udział w trawieniu. One wszystkie razem, jak i osobno, mają niebagatelny wpływ na nasze samopoczucie po posiłku ale są też czynniki zewnętrzne, mocno zależne od naszego sposobu odżywiania się i trybu życia, które znacząco wpływają na występowanie lub brak problemów z trawieniem. Są to: dieta, jakość spożywanych produktów, ilość posiłków, ilość płynów w diecie, stosowanie używek, rodzaj wykonywanej pracy, aktywność fizyczna, zażywane leki i choroby towarzyszące. Są to czynniki wpływające na tempo metabolizmu, zapotrzebowanie kaloryczne, perystaltykę jelit, wydzielanie enzymów trawiennych.
Sposoby na zaburzenia trawienia
Zioła to naturalny sposób na poprawę trawienia oraz na dolegliwości trawienne takie jak ból brzucha, kolka, wzdęcia i zaparcia. W każdej aptece kupimy dobrej jakości herbaty ziołowe na trawienie, zioła w kapsułkach na niestrawność (suplementy diety), nalewki ziołowe na trawienie oraz leki ziołowe na dolegliwości trawienne. Najczęściej zawierają one wyciągi roślinne i ziołowe takie jak:
  • mięta pieprzowa – doceniana za smak i właściwości lecznicze – herbata miętowa zwiększa przepływ i wydzielanie żółci, poprawia ruchy jelit, ma działanie wiatropędne, łagodzące dolegliwości bólowe i kojące,
  • rumianek – działa bardzo delikatnie i jest dobrze tolerowany, herbata rumiankowa działa rozkurczająco na mięśnie gładkie jelit, łagodzi podrażnioną śluzówkę przewodu pokarmowego, stymuluje wydzielanie żółci, poprawia apetyt, zapobiega nadmiernej fermentacji w jelitach, uczuciu pełności i wzdęciom,
  • koper włoski – herbata z kopru włoskiego to sposób na wzdęcia i kolki, działa rozkurczająco, zmniejsza uczucie pełności,
  • melisa – pobudza wydzielanie soku żołądkowego oraz żółci, dzięki czemu przyspiesza trawienie nawet bardzo ciężkich potraw, łagodzi kolkę i reguluje pracę jelit,
  • mniszek lekarski – pobudza wytwarzanie żółci przez co wspomaga pracę wątroby i oczyszcza organizm z toksyn, zwiększa czynność wydzielnicza trzustki, stymuluje produkcję soku żołądkowego,
  • dziurawiec – działa rozkurczająco przez co reguluje pracę układu pokarmowego, wspomaga produkcję i wydzielanie żółci,
  • senes – zioło o działaniu przeczyszczającym, do krótkotrwałego stosowania przy zaparcia związanych z nieprawidłowym odżywianiem,
  • aloes – ma działanie przeczyszczające, stymuluje wydzielanie żółci i pobudza perystaltykę jelit,
  • karczoch – łagodzi zaburzenia trawienia i objawy zespołu jelita drażliwego, obniża cholesterol,
  • ostropest plamisty – wyciąg z ostropestu regeneruje i działa pozytywnie na pracę wątroby, wspiera produkcję żółci i poprawia trawienie.
Tradycyjnie stosowane leki na niestrawność bez recepty to Sylimarol, Iberogast oraz Raphacholin C, uznaniem cieszą się również klasyczne krople żołądkowe, suplementy diety Hepatil, Travisto i Verdin oraz herbaty ziołowe na trawienie. Zawierają one skoncentrowane wyciągi roślinne wspomagające pracę układu trawiennego. Mogą być stosowane doraźne po obfitym posiłku lub regularnie jeżeli mamy tendencję np. do powstawania kolek.
Jak unikać niestrawności? Domowe sposoby na niestrawność
Aby zadbać o swój metabolizm i układ trawienny możemy stosować się do kilku ważnych zasad. Jeżeli nie posiadamy żadnych chorób lub alergii pokarmowych wprowadzenie odpowiednich nawyków żywieniowych powinno wyeliminować lub znacznie złagodzić odczuwanie dolegliwości trawiennych:
  1. Spożywanie 5-6 posiłków na dobę w mniejszych porcjach w odstępach co 3-4 godziny. Zbyt obfity posiłek wpływa na rozciąganie ścian żołądka i zwiększanie wydzielania soku żołądkowego, co może powodować refluks.
  2. Nie przejadanie się, czyli jedzenie do momentu zaspokojenia głodu.
  3. Dokładne przeżuwanie małych kęsów jedzenia ułatwi późniejsze procesy trawienne. Spowolni to też tempo spożywania posiłków i zmniejszy ilość połykanego powietrza wraz z pokarmem, co mogłoby powodować problemy trawienne.
  4. Należy unikać jednoczesnego picia i jedzenia. Należy pić po skończonym posiłku.
  5. Należy pić około 2 litrów płynów dziennie małymi porcjami, przy czym powinna to być woda niegazowana, herbaty ziołowe i soki warzywno-owocowe. Powinno się unikać picia napojów gazowanych, alkoholu, dużych ilości kawy i herbaty.
  6. Spożywanie dobrej jakości świeżych produktów spożywczych ze sprawdzonych źródeł. Pestycydy, dodatki spożywcze, żywność przetworzona lub nieświeża mogą nasilać dolegliwości trawienne.
  7. Jeżeli problemem jest zgaga lepiej unikać pozycji leżącej po posiłku.
  8. Jeżeli problemem są wzdęcia warto unikać spożywania grochu, fasoli, kapusty, kalafiora, brokuła, brukselki.
  9. Lepiej unikać potraw pikantnych, kwaśnych, tłustych.
  10. Tworząc jadłospis warto wprowadzać do diety produkty bogate w błonnik (kasze, otręby, płatki owsiane, surowe warzywa i owoce ze skórką), który stymuluje perystaltykę i oczyszczanie jelit z resztek pokarmowych.
  11. Ważne są probiotyki w diecie, które pozytywnie wpływają na mikroflorę jelitową, co poprawia trawienie i wchłanianie substancji odżywczych oraz wzmacnia odporność przed drobnoustrojami chorobotwórczymi. Naturalne źródła bakterii probiotycznych to fermentowane produkty mleczne: jogurty, kefiry, maślanka oraz kiszonki: kiszona kapusta, ogórki. Można tez stosować probiotyki w kapsułkach.
  12. Codzienna umiarkowana aktywność fizyczna pobudza metabolizm, stymuluje perystaltykę jelit, ułatwia pozbycie się gazów.
  13. Nie wolno hamować odruchu wypróżniania, gdyż może to zaburzyć prawidłowy rytm wypróżnień co prowadzi do zaparć.
  14. W razie niestrawności warto stosować zioła na trawienie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.